Zadzwoń do nas 690 001 002 * biuro@adbkomfort.pl

Systemy parkingowe

Systemy parkingowe

Ilość samochodów pędzących po naszych ulicach codziennie się zwiększa, czego nie możemy powiedzieć o ilości dostępnych miejsc parkingowych.

Płatne strefy parkowania w polskich miastach powodują, że każdy wolny skrawek parkingu staje się coraz bardziej cenny. Klienci naszych hoteli, pensjonatów, klinik i sklepów chcą zaparkować blisko miejsca docelowego i musimy im to zapewnić. Od kilku lat pojawiają się najpierw proste sposoby, a wraz z budową galerii handlowych coraz bardziej zaawansowane systemy umożliwiające płatne parkowanie wraz ze skutecznym systemem pobierania należności za parkowanie. Te proste to najczęściej budka z portierem w środku, który na małych karteczkach kwituje wjazd samochodu na parking jak i pobraną za parkowanie opłatę. O szczelności takiego systemu nie ma sensu mówić, bo szczelność w tym przypadku w ogóle nie istnieje. Szczelne są systemy gdzie rola człowieka jest bardzo ograniczona, jeśli w ogóle nie wykluczona. Takie systemy są stosowane w galeriach, a ich upowszechnienie postawiło nową poprzeczkę dla producentów szlabanów. Otóż istnieją już systemy dedykowane do znacznie mniejszych obiektów, które pozwalają uzyskać zwrot z poczynionej inwestycji nawet w 3-4 miesiące, zarabiając potem na właściciela systemu. W paru zdaniach postaramy się przybliżyć zasadę działania i możliwości takiego systemu.

IDEALNE ROZWIĄZANIE DLA PŁATNYCH PARKINGÓW

Jest to doskonałe, profesjonalne rozwiązanie, którego ważnym aspektem jest obniżenie kosztów tak istotne w przypadku małych i średnich parkingów. Instalacja oraz użytkowanie systemu jest bardzo łatwe i nie wymaga wielu przygotowań. Stworzony z myślą o niskich kosztach utrzymania wykorzystuje prostą, lecz przemyślaną mechanikę oraz zintegrowaną, niezawodną elektronikę. Demontaż elementów do czyszczenia lub wymiany jest bardzo łatwy. Nie są wymagane żadne specjalne ustawienia lub czynności obsługowe. Prosta konstrukcja zapewnia niewielkie rozmiary jednostek przejazdowych (automat biletowy i czytnik biletów) oraz kasowego kasy automatycznej. Nawet niewyspecjalizowani operatorzy mogą korzystać z systemu na optymalnym poziomie. Przystosowany do obsługi intensywnego ruchu.

Uniwersalny system obsługi:

  • JEDNORAZOWI UŻYTKOWNICY KORZYSTAJĄ Z BILETÓW Z KODEM PASKOWYM — FAAC ma bardzo duże doświadczenie w rozwijaniu tej technologii.
  • POSIADACZE ABONAMENTU KORZYSTAJĄ Z KART ZBLIŻENIOWYCH LUB AKTYWNYCH IDENTYFIKATORÓW DALEKIEGO ZASIĘGU

— zapewnia to maksymalną wygodę i szybkość obsługi. Wykorzystanie kodów paskowych gwarantuje niezawodność i pozwala odczytać nawet zniszczone lub pogniecione bilety. Elektroniczna weryfikacja biletów w kasie automatycznej lub kasie manualnej zapewnia niskie koszty działania, eliminując potrzebę ponownego drukowania biletu. Komunikacja w systemie opiera się na standardowych rozwiązaniach wykorzystujących
niezawodne połączenia RS485 lub sieci LAN między kolumnami wjazdowymi i wyjazdowymi, a komputerem zarządzającym oraz sieć LAN łączącą komputer z dodatkowymi kasami automatycznymi lub kolejnymi kasami manualnymi. Oprogramowanie działa w systemie operacyjnym Windows i jest przeznaczone do używania przez personel nieposiadający specjalistycznej wiedzy — łączy ono łatwość obsługi z wysoką wydajnością.

 

Opis ogólny

 

Pas wjazdowy

Przed wjazdem ustawiony jest panel z symbolem „P” (opcja), który informuje kierowców o statusie parkingu. W zależności czy są wolne miejsca, czy ich brak Panel automatycznie wyświetla zielony napis „WOLNY” lub czerwony „ZAJĘTY”. Oświetlenie jest wykonane w technologii LED. Na wjeździe ustawiony jest Automat Biletowy dodatkowo wyposażony w czytnik kart zbliżeniowych, szybki szlaban oraz dwie pętle indukcyjne ukryte w nawierzchni jezdni. Pętle sprawdzają obecność pojazdu (pętla obecności) oraz zamykają szlaban (pętla przejazdu) Kierowca zatrzymuje pojazd i pobiera bilet z Automatu Biletowego. Bilet nie zostanie wydany, jeśli brak jest miejsc lub bilet próbuje pobrać pieszy. Po odebraniu biletu szlaban, FAAC 620 RAPID otwiera się automatycznie. Druga pętla (przejazdu) umieszczona pod ramieniem szlabanu, zamyka automatycznie barierę. Urządzenia są gotowe dla kolejnego kierowcy. Użytkownik może kupić kartę (abonament) ważną do określonej daty lub kartę z wstępnie zapłaconą kwotą (set value), która jest ważna do wyczerpania środków z karty. Istnieje też możliwość wydania kart bez żadnych opłat (kontrola dostępu). Aby karta została rozpoznana przez system wystarczy zbliżyć je do czytników zainstalowanych na wjeździe lub wyjeździe (karty zbliżeniowe). Użytkownicy kart mogą mieć opcję rezerwacji. Dla tych kierowców system zawsze pozostawia odpowiednią ilość wolnych miejsc. Pozostali posiadacze kart są traktowani tak samo jak Klienci jednorazowi i nie mogą wjechać na parking, jeśli brak jest miejsc i wyświetla się napis „ZAJĘTY”.

 

Zobacz naszą ofertę szlabanów

 

Kasa manualna

Kasa jest wyposażona w elementy ułatwiająca pracę oraz elementy pozwalające szybko obsłużyć dużą ilość kierowców. Przed wyjazdem, Klient musi okazać bilet w kasie parkingu. Operator skanuje kod kreskowy a system na ekranie komputera wyświetla opłatę zgodną z wcześniej zaprogramowaną taryfami. Operator przyjmuje zapłatę i potwierdza to w komputerze. System uaktywnia ten bilet, jako ważny na wyjeździe przez określony czas (np. zależny od wielkości parkingu). Kierowca wraca do samochodu i kieruję się do wyjazdu.
Użytkownicy ważnych kart zbliżeniowych nie muszą zgłaszać się do kasy.

 

Automatyczna Kasa Parkingowa

Urządzenie pozwala na płatność za parking w sposób automatyczny bez obecności Operatora. AKP przyjmuje należność zarówno w bilonie jak i w banknotach oraz jeśli to niezbędne wydaje reszty w monetach (maksymalnie trzy rodzaje). Urządzenie może działać 24 godziny na dobę i pozwala na wyjazd z parkingu w dowolnym czasie. Ekran LCD wyświetla płatność oraz inne informację ułatwiające obsługę użytkownikom. Kasa na żądanie wydaje paragon (niefiskalny). Po wniesieniu opłaty bilet jest ważny na wyjazd (w określonym czasie).

 

Pas wyjazdowy

Po zatrzymaniu pojazdu przy Czytniku Biletów, kierowca wsuwa bilet do odpowiedniej szczeliny w urządzeniu. Czytniki skanują bilet i sprawdzają czy bilet jest już opłacony i czy wyjazd jest w określonym czasie oraz otwiera szlaban. Urządzenie nie zatrzymuje biletu. Pętle indukcyjne sprawdzają obecność i przejazd pojazdu oraz zamykają szlaban. Dodatkową funkcją jest zliczanie pojazdów.

 

Procedury:

Wjazd dla Klientów jednorazowych

• Szlaban jest zamknięty
• Pojazd zatrzymuję się przy Automacie Biletowym
• Pętla obecności rozpoznaje pojazd
• Kierowca naciska podświetlony przycisk.
• Automat Biletowy drukuje bilet i czeka na działanie kierowcy
• Jeśli kierowca pobierze bilet to AB uruchamia otwarcie szlabanu.
• Szlaban zamyka się po przejeździe pojazdu

 

Wjazd dla użytkowników kart zbliżeniowych

• Szlaban jest zamknięty
• Pojazd zatrzymuję się przy Automacie Biletowym
• Pętla obecności rozpoznaje pojazd
• Kierowca zbliża kartę do czytnika
• Urządzenie potwierdza poprawny odczyt zieloną diodą oraz sygnalizatorem akustycznym
• Szlaban otwiera się umożliwiając wjazd
• Szlaban zamyka się po przejeździe pojazdu

 

Płatność za bilet w kasie manualnej

• Operator otrzymuje bilet od kierowcy
• Skanuje bilet
• Opłata jest wyświetlana na ekranie komputera oraz na dodatkowym wyświetlaczu dla Klienta
• Operator przyjmuje należność i wydaje reszty, jeśli to konieczne
• Operator akceptuje płatność przyciskając odpowiedni przycisk na ekranie komputera
• Operacja jest rejestrowana
• Drukarka drukuje pokwitowanie a bilet staje się ważny na wyjeździe

 

Płatność za bilet w Automatycznej Kasie Parkingowej

• Klient skanuje bilet
• Na ekranie LCD wyświetla się opłata
• Klient płaci za parking monetami i (lub) banknotami
• AKP wydaje reszty, jeśli to konieczne
• Bilet jest ważny a kierowca może kierować się do wyjazdu

 

Wyjazd z zapłaconym biletem i w prawidłowym czasie

• Szlaban jest zamknięty
• Pojazd zatrzymuję się przy Czytniku Biletów
• Pętla obecności rozpoznaje pojazd
• Kierowca skanuje bilet
• Czytnik sprawdza bilet i otwiera szlaban
• Szlaban zamyka się po przejeździe pojazdu

 

Wyjazd z niezapłaconym biletem lub poza czasem

• Szlaban jest zamknięty
• Pojazd zatrzymuję się przy Czytniku Biletów
• Pętla obecności rozpoznaje pojazd
• Kierowca skanuje bilet
• Czytnik sprawdza bilet
• Szlaban nie otwiera się a kierowca musi się wycofać
• Odpowiednia informacja wyświetlana jest na ekranie komputera w kasie

 

Wyjazd z użyciem kart zbliżeniowych
Procedura identyczna jak wyjazd z biletem

 

Pas wjazdowy – urządzenia:

Wjazd na parking jest możliwy po pobraniu przez kierowcę biletu z kodem kreskowym lub sprawdzeniu ważności karty zbliżeniowej

Elementy pasa wjazdowego

Panel wolny/ zajęty
Automat biletowy z czytnikiem kart i wbudowanym detektorem pętli indukcyjnych
Szlaban FAAC 620 Rapid

Panel wolny/zajęty

Wyposażenie opcjonalne, informuje czy są wolne miejsca na parkingu

 

Automat Biletowy

Kolumna umieszczana na wjeździe. Drukuje bilety z kodem kreskowym po naciśnięciu przycisku oraz rozpoznaje karty zbliżeniowe.
Szybki szlaban hydrauliczny FAAC 620 Rapid
Specyfikacja identyczna jak na pasie wjazdowym

 

Specyfikacja kasy manualnej

Kasa manualna pozwala operatorowi odczytać kod kreskowy biletów, automatycznie naliczyć opłaty za parking zgodnie z wcześniej zaprogramowanym cennikiem, zarządzać kartami zbliżeniowymi oraz prowadzić ich sprzedaż.  Główne elementy kasy to komputer PC oraz oprogramowanie zarządzające całym systemem Operator przyjmuje należność, ewentualnie wydaje reszty a po akceptacji, bilet ważny jest na wyjeździe przez określony czas.  Urządzenia komunikują się ze sobą za pomocą przemysłowego standardu RS 458 oraz rejestrują wszystkie zdarzenia.
Administrator systemu ma łatwy dostęp do historii wszystkich zdarzeń. Raporty kasowe, przejazdy, naruszenia, ręczne otwarcie szlabanów, statystyki konkretnych kart zbliżeniowych itd. są dostępne w postaci raportów.

Automatyczna Kasa Parkingowa (z podstawą)
Kasa w pełni automatycznie rozlicza bilety, przyjmuje płatność w monetach (lub w opcji banknotach), wydaje reszty (w trzech rodzajach monet), przedłuża karty abonamentowe lub przyjmuje opłaty za doładowanie kart set value. Wyposażona jest we własny komputer i komunikuje się z serwerem poprzez sieć Ethernet.

 

Bilety

Bilety z kodem kreskowym są najtańszym i bardzo skutecznym rozwiązaniem do obsługi klientów jednorazowych.
Zapas papieru jest przechowywany w rolce i drukowany na żądanie kierowcy. Poza kodem kreskowym na bilecie drukowane są wszystkie niezbędne informacja jak: data, czas, numer linii wjazdowej itp.
Rozmiar biletu to 86×60 mm a gramatura 80 gr/m2. Zapas papieru pozwala na druk około 6000 biletów (opcjonalnie papier 105 gr/m2 – ok. 3.200 biletów). Specjalny czujnik monitoruje zapas papieru i z wyprzedzeniem wysyła komunikat o konieczności uzupełnienia papieru. W pełni zapobiega to przed zatrzymaniem pracy urządzeń na pasach wjazdowych.
W zależności od wzoru biletu możemy wpisać do 9 linii własnego tekstu.

 

Karty zbliżeniowe pasywne

Karty w standarcie ISO, częstotliwość 125 kHz, komunikują się z czytnikami zainstalowanymi w urządzeniach system FAAC ParkLite. Posiadają wbudowany chip 64 bits i posiadają unikalny kod. Nie wymagają żadnego zasilania (brak baterii) i działają na zasadzie pola elektromagnetycznego. Karty dostarczane

 

System parkingowy FAAC ParkLite umożliwia Państwu programowanie kart na kilka sposobów:

  • Kontrola dostępu

Wydanie karty nie wiąże się z przyjęciem pieniędzy. Użytkownik może używać parkingu do czasu zaprogramowanej daty i ew. zgodnie z innymi ograniczeniami. Np. karta jest ważna tylko w godzinach 6.00 do 18.00

  • Karty abonamentowe

Karty są sprzedawane na określony czas (np. miesiąc). Nie odnowienie ważność karty powoduje, że automatycznie przestaje ona działać. Klient nie jest rozliczany z czasu postoju i może mieć tzw. wirtualną rezerwację miejsca.

  • Karty set value

Karta jest sprzedawana z określoną wartością. System odlicza pieniądze za czas postoju zgodnie z zaprogramowanym cennikiem. Po wyczerpaniu środków należy kartę doładować. Karta z zerowym kontem jest nieważna. Klient nie ponosi żadnych kosztów jeśli nie stoi na parkingu.

 

Galeria:

Pobierz katalogi:

System_parkingowy Parklite – broszura   PARKLITE-PARKPLUS – karta karalogowa

Szybki kontakt!
+
Wyślij!